keskiviikko 2. syyskuuta 2009

Katon yksityiskohtia

Tänään oli kattoa viimeistelty. Katolle oli asennettu putoamissuojat ja rännien koukut. Rankkasade alkoi puolilta päivin, joten asennustyö jatkunee torstaina.



Kävelysilta katon harjalla takapihan puolella.



Autotallin katto yhdistyy taloon ja tämä kohta kattoa olikin toteutettu oikein taidokkaasti.

tiistai 1. syyskuuta 2009

Suomen ensimmäinen alueellinen kalliolämpöhanke

Vaasalaisen Merinovan sivuilta bongattiin Hesarin uutinen asuinalueemme lämmitysjärjestelmästä:

"Suomen ensimmäinen alueellinen kalliolämpöhanke: Alustavat kokemukset hyviä kertoo Mateven tj. Mauri Lieskoski" -- lue koko juttu

The konesaumattu peltikatto

Peltikaton asentaminen käynnistyi maanantai-iltapäivänä ja tänään se on jo lähestulkoon valmis. Katto näyttää juuri niin hienolta kuin toivoimmekin. Keskiviikkona vielä viimeistelyt ja rännien asentamiset.



Alla olevan kuvan vasemmassa reunassa näkyy katon ruoteet ja aluskate. Oikealla puolella ruoteisiin kiinnitetty grafiitinharmaa kattopelti.





Sisällä on pystytetty yläkerran väliseiniä. Tämä kuva on otettu portaikosta makuuhuoneen suuntaan ja katto on vielä korkealla. Tähän kohtaan tulee kuitenkin alaslasku putkien viemistä ym. varten.



Loppukuva syksyisestä mustikkamättäästä

sunnuntai 30. elokuuta 2009

ECO Europa Finlândia

Portugalin televisio kiinnostui Vaasan asuntomessualueen lämmitysjärjestelmästä, katso lähetys.

Jämerä-kivitaloalue Västervikissä lämmitetään samaan keksintöön perustuvalla ratkaisulla.

Huvilakauden päättäjäiset

Pientä taukoa päivityksissä, kun Miia osallistui konferenssiin ja Pauli oli tyttöjen kanssa kotona. Viime viikolla työmaalla ei tapahtunut juuri mitään. Peltikaton asentaminen piti alkaa keskiviikkona, mutta edellinen työmaa on ehkä viivästynyt. Rakennustelineitä ei voi purkaa, kun niitä tarvitaan katon asentamisessa, joten Cramo tekee hyvää tulosta.

Perjantaina tuli kaksi kaveria jatkamaan sisäseinien tekemistä yläkertaan. Pauli on rakentanut viikonlopun aikana muuraustasoja ja nostellut väliseinälaattoja valmiiksi muurausta varten.



Tänään sunnuntaina oltiin koko perhe raksalla. Pauli oli rakentanut Petralle sahaustason vanhasta yläkerran porraskaiteesta ja siinä homma sujuikin mallikkaasti. Pauli on sahannut portaisiin suojalaudat ja tänään me tytöt kiinnitimme ne reunalistojen avulla toisiinsa kiinni. Petra kävi mittaamassa portaiden reunan pituuden ja omin voimin hoiti sahaukset. Pihla (huom! uusi hieno kampaus) kuskasi listat taloon, laittoi ruuvit valmiiksi ja Miia ruuvasi ne kiinni.



Kotiin lähdössä. Tästä tulikin mieleen, että jokin aika sitten Miia pyöräili Alskatintien vierustaa kaupungin suuntaan ja koululuokka hihkui: "Hjälmen! Hon har hjälmen!" ja vihkoihin tehtiin innokkaasti tilastomerkintöjä. Aika harvoin täällä kyllä kypäriä näkee.



Meidän rajanaapurinakin oleva metsäinen tontti on nyt varattu. Jos varaus etenee rakentamiseen saakka, vaikuttivat suunnitelmat tosi kivoilta. Luonnonvaraista metsää on sielläkin tarkoitus jättää kasvamaan ja iso kivi maisemoidaan. Autotalli on tarkoitus rakentaa meidän autotallin kanssa limittäin niin, että ne yhdessä suojaavat molempia pihoja.

Kanttarellejakin taas löytyi ja löytyi :) Ihana ylläri huvilakauden päättäjäisten kunniaksi. Se virolaissilppu jota ennen kaupasta ostettiin, on ihan jotain muuta kuin tämä suoraan metsästä pannulle päätyvä ehta tavara.

perjantai 21. elokuuta 2009

Tekninen työ

Petralla alkoi koulussa tänään tekninen työ ja uusia taitoja piti heti illalla esitellä. Koulussa kuulemma oli helpompi sahata, kun oli työpöytä ja puristimet käytössä.



Pihla pelasi dominoa :) Taustalla näkyy harmaaksi tasoitettu Ritakuja nelonen, joka saa valkoisen rappauksen varmaan jo ensi viikon aikana.



Autotallin kattorakenteita sisältäpäin. Palomääräykset vaativat paloa hidastavan rakenteen, oikeanpuoleisessa kuvassa näkyy kipsilevyillä toteutettu palo-osastointi. Taas voi todeta, ettei mikään nopeasti valmistuva katto tämä perinteinen versio.



Pauli testaili päätyvaloa.

torstai 20. elokuuta 2009

Perinteistä katonrakentamista

Autotallin katon sisäpuoliset tuulenohjauslevyt on asennettu hienosti. Räystäältä tuleva ilmavirta ohjataan puhallusvillaeristekerroksen yli. Yleensä näitä näkee nidotun kiinni suoraan pahvin läpi, mutta tässä kohteessa on käytetty asennuslistoja.



Autotallin katon yläpohjan kattoristikot. Näiden ristikoiden päälle asennettuja laudoituksia on jouduttu kohdistamaan kiilapalojen avulla. Ei niin nopeaa asennustekniikkaa tämäkään.



Peräkärryssä odottaa illalla hankitut höyrynsulkumuovi ja kipsilevyt. Tämä on yleisesti käytössä rakennustapa, jossa höyrysulkumuovi estää kosteuden siirtymisen eristeainekerrokseen ja kaksi päällekkäistä kipsilevykerrosta muodostaa vaaditun paloluokituksen autotallin katon osalta. Talon katto on tehty täysin eri tavalla eikä sen rakenteessa käytetä kipsilevyjä ollenkaan.